veure conclusions en ALLIOLI 203

ponències aprovades

El X Congrés conclou amb un renovat impuls per a fer un sindicat  més fort i més nostre i aposta per una educació crítica per a una ciutadania participativa

El nou Secretariat Nacional en la Cloenda del X Congrés

El passat dissabte 9 de juny va conclure el Xé Congrés de l’STEPV-Iv.

Va començar el divendre, 8 de juny, a l'Escola Superior de Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló sota el lema: el sindicat de l’ensenyament, més nostre, més fort.

A l'acte inaugural van assistir i intervindre

...representants institucionals com Juan Jose Pérez Macián (Tinent Alcalde de l'Ajuntament de Castelló)

...de forces polítiques com Josep Lluís Grau (regidor de Castelló, en representació del PSPV-PSOE); Marina Albiol, (diputada electa en representació d'EUPV); Enric Morera (Secretari General del Bloc); Josep Mª Panyella, diputat electe en nom del Compromís pel País Valencià; Carme Serra (d'Esquerra Republicana PV)

...de la comunitat educativa com Isabel Vicent Soriano (Presidenta de la Fapa Penyagolosa Castelló); Vicent Domenech (ADIDE), Stefan Lukic, (Secretar¡ de la FAAVEM); Joanjo Pastor (del BEA); Adrià Serret (del SEPC); Dolça Flors (Assemblea Maulets de la Plana): comunicat del SE-PV

...d'entitats cíviques i culturals com Natxo Badenes (Escola Valenciana); Toni Royo (Acció Cultural PV), David Garcia (Associació Tirant Lo Blanc); comunicat de Vicent Pitarch (Institut d'Estudis Catalans)...

...dels mitjans de comunicació especilitzats en l'ensenyament, Pablo Rovira de Magisterio i Berta Chulvi, d'Escuela.

...d'organitzacions sindicals com les delegacions de la F.E. de CCOO i de FETE-UGT, encapçalades pels seus Secretaris Generals Manuel Picó i Guillermo Martí, així com representants de CSIF (Miguel Angel Cerdan), AFID (Manuela Ferrer i Mª Carmen Jordà), CGT-CAT (Miguel Angel Ferris). També van intervendre Angel Gimenez (USTEC-STES de Catalunya), Neus Santaner (STEI-intersindical de les Illes Balears), Manuel Zamarreño (STEA d'Aragó), Pepe Segovia (USTEA d'Andalucia), Felipe Moraga (STE de Castellà La Manxa), Ana Royo (STERM-La Intersindical de la Regió Murciana), i se van llegir comunicats d'altres sindicats com el de Belen Arondos (STEE-EILAS d'Euskadi). En nom del sindicats que formen la Intersindical Valenciana hi intervingueres Pep Bomboi (STAPV), Rafa Reig (STSPV), Pablo Ibañez (STA),  Juan Miguel Muñoz (STICS), comunicat del Sindicat Ferroviari, i Paco Gonzalez en nom de la Intersindical. Per últim va intervindre Augusto Serrano, que amb Alicia Poza, representava la Confederació STEs-intersindical.

El Congrés es fa en el marc de la celebració dels 30 anys de la constitució del sindicat STEPV-Iv i hem volgut que fora una reflexió al voltant del sindicalisme i la participació del professorat i l’adequació de la política educativa a la nova situació creada a l’ensenyament arran de l’aprovació de lleis bàsiques com la LOE i l’Estatut Basic de l’empleat públic.

En el Congrés han participat al voltant de 150 congressistes del conjunt de les comarques valencianes i dels diferents sectors de l'ensenyament: privada, universitat i pública no universitària, professorat i personal d'administració i serveis.

En la sessió del divendres, es va donar lectura a l'informe del Secretariat Nacional i es va discutir la ponència sobre política educativa, titulada "una educació crítica per a una ciutadania participativa". En aquesta ponència se senten les bases de les línies estratègiques del sindicat al voltant de la política educativa, del model d'escola pública, de la recuperació de la cultura i llengua del País Valencià, del treball sindical en totes les etapes educatives des d'Ed. Infantil fins la Universitat, així com també les condicions laborals del professorat i del PAS. També, s'analitza la creixent privatització del Sistema Educatiu per les polítiques educatives del govern de la Generalitat Valenciana.

En la sessió del dissabte, 9 de juny, es va debatre la ponència: "El sindicat de l'ensenyament, més fort, més nostre".

En total han estat dues ponències i 10 resolucions les aprovades en aquest congrés.

A més, han estat triats els òrgans que correspon ser nomenats pel congrés, el Secretariat Nacional i les Comissions de Garanties i Conflictes i la Comissió de Control Administratiu.

La cloenda va ser realitzada pel Rector de la Universitat Jaume I, En Francesc Toledo.

L'acte va finalitzar amb la intervenció d'un grup de tabals i dolçaines que van interprertar diverses peçes, entre elles, la Internacional i la Muixeranga.

En relació a les ponències cal destacar;

Ponència: “Una educació crítica per a una ciutadania participativa”

La ponència de política educativa sota el títol “Una educació crítica per a una ciutadania participativa ha partit de la idea que una educació transformadora necessita desenvolupar la crítica a allò existent, però també articular propostes i apostar pel canvi, mitjançant l'acció conscient i col•lectiva.

És per això que el Congrés ha ratificat la posició sobre la Llei Orgànica d’Educació (LOE) com una norma insuficient, que està posant en perill l'ensenyament públic i que per tant obliga a l’STEPV-Iv a redoblar els esforços per a constituir-se encara més en la principal referència ideològica i d'acció, juntament amb altres moviments socials progressistes, per a defensar les conquestes assolides i continuar avançant en la construcció d'un model d’ensenyament alternatiu al proposat des de les institucions.

En aquesta línia STEPV-Iv ha elaborat, entre altres un conjunt de Mesures per a un ensenyament de qualitat, de propostes per abordar el tema de la Jornada i el temps escolar, aprofundir en la democràcia participativa, i com avançar cap a un pacte per l'ensenyament públic.

STEPV-Iv considera que per avançar cap a l'ensenyament públic, popular i democràtic s’ha superar l'actual marc legislatiu de la LOE, per la qual cosa s'esforçarà per a recompondre la unitat de les forces progressistes, impedint les retallades que en el seu desenvolupament al País Valencià pretén fer la Conselleria d’Educació i superant les concessions que el MEC ha fet als sectors conservadors. Una tasca gens fàcil, que ha d'anar unida a la mobilització de les forces i els sectors socials progressistes, però també d'un pacte educatiu d'ampli abast perquè la societat i els centres educatius requereixen una mínima estabilitat que permeta aprofundir en els canvis socials i desenvolupar els projectes progressistes que han desplegat.

En la ponència tambés s’afirma que la LOU (Llei d’Universitats) ataca, frontalment, l’autonomia universitària, fonament de la llibertat de docència, estudi i investigació, imprescindible per a una societat democràtica.

Ponència: "El sindicat de l'ensenyament. Més fort, mes nostre"

En aquesta ponència s’ aprofundeix sobre la participació del personal que treballa en els diferents sectors de l’ensenyament i del conjunt de les persones afiliades en les decisions del sindicat, al temps que tracta d’analitzar la consolidació del sindicat com a majoritari en el conjunt de l’ensenyament públic (universitari i no universitari).

En aquest congrés hem apostat per perfeccionar les estructures sindicals i preparar-les per incorporar més gent i de manera més diversa. S’ha analitzat la creació dels nuclis sindicals de centre i el reforçament de les estructures comarcals, incorporarant la diversitat i la pluralitat sindical.

El congrés ha aprovat la creació d'una nova àrea de treball sobre polítiques d’igualtat de gènere amb la creació d’un espai de dones i un altre espai d’igualtat. La nova àrea transforma l’actual àrea de la dona en una de Polítiques d’Igualtat, incorporant les tasques d’aquella, alhora que amplia considerablement els seus objectius com promoure la formació, la reflexió i la recerca amb perspectiva de gènere; fer una diagnosi quantitativa i qualitativa sobre l'estat de la igualtat en la nostra organització en tots els òrgans de decisió, en les meses de negociació i en les pràctiques quotidianes; acometre plans integrals per a la igualtat d'oportunitats plurianuals, amb la seua avaluació anual i l'aplicació de mesures correctores…

També s’ha analitzat les relacions de l’STEPV amb la resta de sindicats que comparteixen la Intersindical Valenciana i en el conjunt de l’estat espanyol, la Confederació d’STEs-intersindical.

Resolucions

Així mateix, al Xé Congrés de l’STEPV s’han presentat, s’han debatut i finalment s’han aprovat les següents resolucions sobre:

• La concertació dels batxillerats
• Papers per a totes i per a tots, la qual dóna suport a la manifestació del proper dissabte 16 de juny a Castelló.
• En contra del tancament de la TV3.
• Unes altres tres sobre les Universitats públiques valencianes, les quals demanen l’estabilitat i l’homologació de les condicions laborals del PAS i del PDI. En concret es reclama la convocatòria dels processos extraordinaris de consolidació de tots els col.lectius de personal de les universitats públiques valencianes, tant de PAS com de PDI. A més, es reclama a les Universitats Públiques valencianes i a la Generalitat Valenciana, l’aprovació d’un pla que permeta l’homologació de les condicions laborals, salarials i socials de tot el personal. Així mateix, el Sindicat continuarà lluitant per aturar la privatització total i progressiva dels serveis, la gestió, la docència i la investigació.

Òrgans sindicals

Per últim, el congrés ha procedit a triar el nou Sindical Nacional que coordinarà l’activitat sindical els propers quatre anys, destacant la presència de persones de tots els sectors de l’ensenyament, la incorporació de més dones en coherència amb el compromís amb les polítiques d’igualtat i una notable renovació amb persones  que s’hi incorporen per primera vegada als òrgans del sindicat.

El nou Secretariat Nacional està composat per Mª Ángeles Albaladejo Gimenez , Ignasi Amorós Galiana , Voro Benavent Vidal , Joan Blanco Paz, Josefina Camacho Cutillas, Marc Candela Ruiz, Mila Conca Juan, Loles De Salvador Cano, Pura Ferrer Grau, Pilar Gregori Monzó, Sonia Ibáñez Abad, Jaume Llopis Carbonel, Helenia López Reyes, Jose Francisco Martínez Pastor, Vicent Maurí Genovés, Mingo Ortolá Pla, Toni Piera Rubio, Albert Sansano Estradera, Ramón Torres Baldoví, Paco Tortosa Soriano, Toni Viñas Almenar i Lola  Vives Lorenz.

Castelló de la Plana, 9 de juny de 2007.

anar a la pàgina intersindical / stepv