Moviments socials

Manifest Ciutadà en el Dia Mundial per l’eradicació de la pobresa

14 / 10 / 2016 | Intersindical

No deixem ningú enrere!
Contra la pobresa: Justícia fiscal!
Les persones i el planeta primer

Nosaltres, organitzacions de la societat civil, polítiques i sindicals, i la ciutadania sortim una vegada més al carrer per reclamar un sistema que assegure l’equitat, que siga respectuós amb el medi ambient i que garantesca els drets de totes les persones arreu del món, sense deixar ningú enrere.

La pobresa és cada vegada més extrema, intensa i crònica, motiu pel qual és urgent canviar aquest sistema que continua fent que més de 1.000 milions de persones visquen en l’extrema pobresa, que genera riquesa per a l’1%, un empobriment generalitzat per a la resta de la població, dins i fora de l’Estat espanyol, i fomenta la guerra pel control geoestratègic dels recursos, tot provocant la destrucció de la naturalesa i l’augment de les desigualtats socials.

Sabem quins són els problemes i coneixem moltes de les causes estructurals que generen desigualtats; però també sabem que existeixen solucions reals i factibles.

Existeixen compromisos internacionals, com els recentment acordats Objectius de Desenvolupament Sostenible, els protocols de Drets Humans, la Carta de les Nacions Unides, les Convencions de la OIT o l’Acord de París sobre el Canvi Climàtic, que cal complir per a garantir un canvi de rumb.

La situació en què vivim es veu agreujada per les mal anomenades polítiques d’austeritat imposades per la Unió Europea. El sistema permet, a més a més, el frau i l’elusió fiscal de les grans empreses i fortunes. Cada vegada hi ha més fons i grans bancs espanyols que operen a paradisos fiscals. Es negocien sense
el nostre coneixement acord comercials com el TTIP, el CETA i el TISA, que hipotecaran el nostre benestar, el de les futures generacions i el planeta, amb més generació de pobresa. Tractats que, d’entrar en vigor, afectarien la cultura, els serveis públics, i els drets laborals i ambientals. Posarien en perill l’agricultura tradicional i la sobirania alimentària, reduirien el dret a la salut en benefici de les grans farmacèutiques, prioritzarien els combustibles fòssils en detriment de les energies renovables. I, sobretot, limitarien el nostre dret i capacitat per a construir una societat més justa.

Com a ciutadania, les nostres propostes es basen en drets, en respostes polítiques basades en la justícia social i l’ambiental, i exigim:

1.-Garantir els DretsHumans abordant tres qüestions de manera prioritària: pobresa, desigualtat i insostenibilitat, tot establint solucions basades en Drets i Justícia per a aturar les desigualtats, frenar l’augment de la pobresa i el deteriorament mediambiental arreu del planeta. Especial atenció mereixen les persones que, a causa de les guerres, la fam i el canvi climàtic entre d’altres, han de migrar dels seus països d’origen a la recerca d’un horitzó digne per a les seues vides. La migració és un dret que els Estats han de tutelar i la societat civil ha de reivindicar. Els compromisos dels estats membres de la UE per a acollir persones refugiades s’han de complir sense demora.

2.-Apostar per la Coherència de polítiques. La Cooperació per al Desenvolupament és una política social pública, previsible, transparent i que ha de quedar al marge de les lluites partidistes, de la mateixa manera que la resta de polítiques públiques com l’educació, la sanitat, l’atenció a la dependència, etc. De la mateixa manera, aquestes polítiques han de ser coherents amb l’Agenda 2030, en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de la qual s’estableix «Posar fi a la pobresa en totes les seues formes i en tot el món».

3.-Paralitzar les negociacions o bé no ratificar els tractats de comerç i inversió TTIP, TISA i CETA, que amenacen la democràcia, multipliquen el poder de les corporacions transnacionals i limiten els drets de les persones i la protecció de la inversió. És especialment urgent la no ratificació del CETA prevista per a finals d’aquest any.

4.-Potenciar la Justícia Fiscal, a través d’un règim tributari progressiu i suficient per a sustentar les polítiques socials.

5.-Generar la transició cap a un model energètic sostenible, que facilite la lluita contra el canvi climàtic.

6.-Impulsar l’Educació per a la Ciutadania Global com a principal ferramenta amb què disposem per a la consolidació d’una ciutadania responsable i compromesa amb les qüestions que afecten la Terra i la Humanitat.

7.-Garantir la participació activa de la societat civil en la gestió pública.Com a ciutadanes i ciutadans, com a organitzacions socials, ens comprometem a seguir lluitant contra la pobresa en el món i seguir exigint els nostres governs que augmenten els seus esforços per la defensa dels drets humans i del planeta.

No deixem ningú enrere!!! Les persones i el planeta primer
No a la pobresa! No a la desigualtat ! Solucions i drets!
Ni CETA, ni TTIP, ni TISA!