Retallades

El Consell vol boicotejar el referèndum sobre les retallades

Imatge d'arxiu de la mesa general de la Funció Pública de l'1 de març.
14 / 04 / 2012 | Intersindical

Els cinc sindicats presents en la Mesa General de la Funció Pública, davant la carta dirigida pel conseller d’Hisenda i Administració Pública, José Manuel Vela, a les empleades i empleats públics, MANIFESTEN:

Vela renega del referèndum però ha encetat la campanya amb el primer míting virtual en favor del sí

Que la carta del conseller Vela conté moltes inexactituds, per no dir veritats a mitges, la major de les quals és presentar les propostes de mesures de personal presentades el passat dia 2 d’abril com si no existira prèviament el Decret Llei 1/2012, de retallades en la funció pública i d’augment d’impostos.
Que una altra falsedat és atribuir als sindicats la finalització de la negociació, ja que fou la representació de la Generalitat la que va tallar la negociació unilateralment sense donar cap explicació, mentre que la representació sindical sempre va mantindre la seua voluntat de continuar negociant per intentar acostar postures.
Que les mesures proposades per la Generalitat tenien poca credibilitat, ja que o són impossibles de complir, com l’evolució positiva dels ingressos de la Generalitat en 2012, o no depenen de la Generalitat, com la regulació de la jornada o la convocatòria d’ofertes públiques. Cal recordar que enguany, i en els darrers anys, l’Estat ha imposat unes limitacions extraordinàries en les places a convocar a oferta pública a totes les administracions, inclosa la Generalitat.
Que és evident que l’objecte de la carta és incidir en el resultat del referèndum, tot i que, entrant en una contradicció esbalaïdora, renega del referèndum quan diu que “es tracta d’una decisió unilateral de les organitzacions sindicals, on la Generalitat ni el convoca, ni l’organitza, ni reconeix el procés, ni considera vinculant el resultat que se’n derive”.
Que ni el conseller ni el Consell, amb el president Fabra al capdavant, poden pretendre que la democràcia es limite a votar cada quatre anys, siga en les eleccions autonòmiques, siga en les eleccions sindicals. Aquestes eleccions donen legitimitat a la representació escollida, cosa que no discuteix ningú. Però hi ha altres models de participació de la ciutadania –o, com en aquest cas, del personal empleat públic-, que complementen i fan més rica, més madura i més cohesionada una societat, com ara els diferents tipus de consultes, entre les quals es troba el referèndum.
Que els referèndums són habituals en el món de l’empresa i de les relacions laborals, sobretot davant decisions controvertides, que no gaudeixen de consens o de majories clares per a adoptar-se. Així, tenim recents exemples en grans empreses com la Ford d’Almussafes o la Seat de Barcelona.
Que els cinc sindicats signants han manifestat una postura clarament contrària respecte del document de proposta de mesures esmentada. Les úniques que s’arrisquen a ser desautoritzades són les organitzacions sindicals, ja que voluntàriament sotmeten el seu criteri a la voluntat majoritària del personal al servei de la Generalitat.
Que el conseller Vela fa un exercici de mala fe negocial quan deixa caure sospites sobre els sindicats, com quan en la carta diu que té “la ferma convicció que aquest [el referèndum] alberga, per a alguns, interessos diferents dels merament laborals”.
Per tot això, CONSIDEREN:
Que el conseller Vela està equivocant la seua posició respecte del referèndum, ja que la seua postura sembla indicar que el Consell té por de la democràcia directa, cosa inconcebible en un govern democràtic, per la qual cosa no deu ser una postura ben pensada, o bé ha estat mal expressada en la redacció final de la carta.
Que el conseller Vela entra en contradicció, ja que no reconeix la validesa del referèndum tot i que, de fet, ha encetat la campanya del referèndum amb el primer míting virtual en pro del sí a la proposta de mesures per al personal 2012-2015, ja que això s’interpreta de la lectura de gran part de la seua carta.
Que el conseller és lliure de creure que la seua oferta és bona, però que també els sindicats som lliures de pensar el contrari. Els sindicats proposem que el personal puga decidir, lliurement, qui li mereix major credibilitat en aquest assumpte. Per tant, el que ha de fer el conseller en particular, i el Consell en general, és col·laborar amb l’organització d’aquest referèndum.
Que si el conseller considera la seua proposta tan bona per al personal empleat públic, que l’aplique d’ofici. Les retallades del decret llei –que eren nefastes- les va aplicar unilateralment.
Que el conseller Vela hauria de rectificar les seues declaracions en el sentit que el referèndum contra les retallades amaga interessos, quan segurament aquesta mesura, així com el conjunt de mobilitzacions que s’han dut a terme fins ara, són les més unitàries que hi ha hagut en moltes dècades en la Generalitat. Això vol dir que l’actual Consell no solament està governant des de la pura ideologia, sinó que cada vegada està més desconnectat del que pensa el personal al servei de la Generalitat.
Que, en conseqüència, el conseller Vela hauria de rectificar la seua negativa que la Generalitat col·labore amb l’organització del referèndum, amb la consciència que són les organitzacions sindicals les que el convoquen.
Que, si no ho fa, amb molta probabilitat la Generalitat estarà vulnerant el dret a la participació sindical a què tenen dret les empleades i empleats púbics, que pot comportar responsabilitats jurídiques.
Que, a més, suposarà un desgast polític per al Consell que la Comunitat Valenciana no es pot permetre, raó per la qual el president Fabra hauria d’obligar el conseller Vela a col·laborar amb els sindicats en l’organització del referèndum o, si s’hi nega, destituir-lo.

València, 12 d’abril de 2012

UGT, CCOO, CSIF, FSES, INTERSINDICAL VALENCIANA