A casa nostra

Intersindical Valenciana compleix 15 anys

L’11 de maig de 2002, a l’IES Benlliure de València, 300 delegades i delegats van participar en el Congrés constituent de la Intersindical Valenciana.

10 / 05 / 2017 | Intersindical

La formació de la confederació Intersindical Valenciana es va fer a partir de tres sindicats que tenien una important implantació en els seus sectors:

• Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Administració (STA), fundat en 1992 amb presència en l’Administració Local, com l’Ajuntament de València o d’Alacant.
  • Plataforma Unitària de Treballadores i Treballadors (PUT), fundat en 1997, amb una notable presència a la Ford.
  • Federació de Sindicats de Treballadores i Treballadors del País Valencià, que integrava STAPV (Administració Pública), STSPV (Salut), amb un sindicat com l’STEPV, fundat el 1976, majoritari des de les primeres eleccions sindicals.

Des d’aleshores, Intersindical Valenciana ha anat creixent en estructures organitzatives, fent fusions, integracions i incorporant progressivament altres organitzacions sindicals. En aquest moment són:

• STEPV (ensenyament)
  • STAS (administracions i serveis públics)
  • Intersindical Salut
  • STM (metall)
  • STICS (indústria, comerç i serveis)
  • SF (Sindicat Ferroviari)
  • CAT-PV (Col·lectiu Autònom de Treballadores i Treballadors del País Valencià)
  • TUC (Sindicat de Treballadors per la Unitat de Classe) (transport )
  • OSUT (Organització Sindical Unitària de Treballadors i Treballadores) (àmbit privat de les comarques de Castelló)
  • Intersindical Jove
  • Sindicat de Persones Pensionistes i Jubilades

El procés de confluència de diversos sindicats per constituir la Intersindical Valenciana tenia com a objectiu la construcció d’una alternativa sindical de classe i valenciana que fóra un referent per al conjunt de les treballadores i treballadors. En eixe sentit, Intersindical Valenciana té una implantació important en les administracions i empreses públiques: és el sindicat majoritari en l’ensenyament, el més votat en la Generalitat, representatiu en Sanitat, Administració del Consell, Universitat o Sector Públic Instrumental de la Generalitat i en molts ajuntaments. Té una menor implantació en el sector privat però s’està creixent a poc a poc en àmbits com el transport, la neteja, el metall… En el sector privat cal destacar que és el segon sindicat de Ford.

En aquest moment té 580 delegades i delegats, un 2,114% de la representació sindical global. En l’àmbit del personal funcionari, la representació és de 296 delegades i delegats, un 12%. El Sindicat considera que el sistema que regula les eleccions sindicals està fet per afavorir el bisindicalisme; per això, el creixement dels diversos sindicats és molt lent però cada dia el pes dels dos sindicats majoritaris és menor. Aquesta representació canviaria ràpidament si es modificara el sistema electoral per un altre de més participatiu, plural i democràtic.

Per altra part, entre les característiques de la Intersindical Valenciana estan el funcionament assembleari, democràtic, horitzontal i cooperatiu i la seua pluralitat i autonomia.

Les finalitats d’Intersindical Valenciana són principalment:

• la defensa dels drets laborals, socials i econòmics de les treballadores i treballadors valencians, incloses les persones nouvingudes.
  • la defensa d’uns serveis públics de gestió pública i democràtica que siguen garants dels drets socials i servesquen per superar les desigualtats socioeconòmiques de la població.
  • el dret a una vivenda digna, a la salut pública i universal, a una educació pública de qualitat, a la salut en el treball i a una pensió publica i digna.
  • la necessitat d’un canvi en el model productiu, generador i distribuïdor de riquesa, menys depenent del turisme, respectuós amb el sectors tradicionals i, alhora, sostenible i basat en R+D+I.
  • la defensa d’un Marc Valencià de Relacions Laborals i de Protecció Social que servisca per configurar unes relacions laborals pròpies d’acord amb la nostra realitat socioeconòmica i que potencie les polítiques actives d’ocupació per la generació de treball estable i de qualitat.
  • la lluita per acabar amb les desigualtats per raó de gènere, orientació sexual, edat o procedència en el món laboral i en el conjunt de la societat.
  • la cooperació i la solidaritat internacionalista amb les organitzacions sindicals de l’estat i d’arreu del món.
  • la defensa de la plena normalització lingüística i de l’autogovern del País Valencià.
  • El seu V Congrés, que va tindre lloc en el mes de novembre de 2016, va apostar per donar un impuls al creixement organitzatiu, per augmentar la seua implantació i per posar en valor la necessitat de l’organització de les treballadores i treballadors mitjançant els sindicats per fer front a les polítiques neoliberals.

També va acordar promoure un gran acord social i ciutadà entre les diferents organitzacions sindicals, socials i ciutadanes, perquè les propostes de canvi no s’aturen sinó que, al contrari, adquirisquen un fort impuls en defensa dels drets de la ciutadania i dels interessos valencians. Per al Sindicat, en l’actual context social, és vital l’elaboració d’un pla d’emergència social que done resposta a les necessitats dels col·lectius més desafavorits i en risc d’exclusió social en matèria de renda bàsica, habitatge i totes aquelles garanties que facen possible l’eficàcia del principi d’igualtat d’oportunitats.

Finalment, el Sindicat ha iniciat una sèrie d’activitats per commemorar el seu XV aniversari, que tindran lloc al llarg de tot el 2017. La primera serà un sopar a la ciutat de València el proper divendres 12 de maig.

València, 10 de maig de 2017