Moviments socials

Finalitza el Fòrum Social Mundial 2016

El FSM ha finalitzat entre l’avanç en la convergència dels moviments socials i la paralització burocràtica del seu Consell Internacional

16 / 08 / 2016 | Intersindical

Després de la manifestació de milers d’altermundialistes pels carrers de Mont-real dimarts passat, va començar un Fòrum Social Mundial (FSM) 2016 que es realitzava per primera vegada en un país del nord. Una de les previsibles conseqüències ha estat que més de 230 persones van veure rebutjades les seues vises per entrar a Canadà.

Durant els tres primers dies, prop de 50.000 persones i 1.100 organitzacions van participar en els primers debats a través de 1.300 activitats autogestionades i 21 grans conferències. Els dos dies següents i a través de les 13 assemblees de convergència temàtiques que van substituir a la tradicional Assemblea de Moviments Socials, es van presentar les idees debatudes i les línies d’acció.

En el cas de l’Assemblea de Convergència d’Educació, on va participar el company Albert Sansano, en representació de STES – Intersindical i del Consell Internacional del Fòrum Mundial d’Educació (FME), les més de 200 persones assistents, van aprovar un document la redacció serà acabada en els pròxims dies.

Aquest document recull, en primer lloc, els factors que impedeixen el dret a l’educació com:

• Les polítiques d’austeritat que restringeixen els serveis i l’accés geogràfic i financer a l’educació (formal i informal)

• La pressió d’empreses i governs que sotmeten l’educació a les necessitats empresarials

• L’esgotament dels plans d’estudi

• La mercantilització i la comercialització de l’educació i el coneixement

• L’estandardització dels continguts i mètodes d’ensenyament i avaluació neoliberal

• L’obscurantisme i la devaluació del coneixement científic

• La persistència d’estereotips i la discriminació basada en el gènere

• L’augment de la influència de moviments i ideologies neoliberals i autoritàries.

Així mateix proposa un seguit d’accions al voltant de l’accessibilitat, l’equitat i la inclusió gratuïta; la mobilització, l’aliança, la solidaritat i la diversitat, entre les quals destaquem:

• enfortir o crear plataformes i aliances per augmentar la relació de forces i la coordinació;

• augmentar els nostres esforços a nivell local, nacional i internacional;

• desenvolupar la solidaritat interna i intersindical;

• enfortir la unitat sindical i el treball internacional sobre objectius i accions comunes que defineixen;

• denunciar la criminalització de l’acció col·lectiva;

• promoure l’educació crítica dels mitjans i la promoció de mitjans de comunicació lliures;

• condemnar amb una sola veu els països que ataquen l’escola, la llibertat d’expressió, la llibertat d’educació per raons religioses o polítiques (per exemple, Brasil, Turquia, Haití, i altres).

• reforçar els vincles entre sindicats a nivell local, nacional i internacional;

• enfortir els llaços de l’escola amb la comunitat (l’escola és part de l’entorn social);

• reafirmar el nostre compromís comú d’una lluita pel dret a l’educació per a totes i tots;

• reivindicar la nostra professió docent i construir projectes que funcionen;

• participar en el Dia Mundial contra el treball precari en l’educació científica 15 de desembre de de 2016;

• participar en la lluita global contra la comercialització de l’educació 15 de d’octubre de l’any 2016 (Calendari d’actuacions ATTAC);

• boicot avaluacions neoliberals internacionals, de conformitat amb els contextos nacionals.

Finalment, cal assenyalar que el Consell Internacional (CI) del FSM reunit el cap de setmana per avaluar aquest últim FSM i el futur del mateix, s’ha perdut en el vell debat sobre la presa de posicions i que li impedeix al CI avançar juntament al ritme de les lluites socials. Només cal destacar com la denúncia sobre els visats, la repressió sobre el poble palestí o el colp al Brasil, no s’han pogut aprovar com a acord del CI i han hagut d’aprovar sota la subtil fórmula de “les organitzacions presents a la reunió del Consell Internacional”.