Sindicalisme

Intersindical Valenciana qualifica de “gattopardisme” el nou diàleg social

27 / 07 / 2016 | Intersindical

El Sindicat considera insatisfactori el decàleg de la Mesa de Diàleg Social

Intersindical Valenciana ha qualificat la nova Mesa Diàleg Social, on participen la Generalitat, els sindicats UGT i CCOO i la patronal, com un exercici de “gattopardisme”.

Segons anuncien els diversos actors socials, les fórmules que justificaren l’anomenat diàleg social en el passat (AVOF, PAVACE…) han estat superades per un nou escenari però en realitat tot continua com sempre. Així, la presentació d’un nou decàleg del diàleg social es pot resumir amb la famosa i lapidària frase de la novel·la de Giuseppe Tomasi di Lampedusa “Si volem que tot seguisca com està, és necessari que tot canvie”.

Per a Intersindical Valenciana, el nou marc és només un artefacte burocràtic inútil creat per justificar el pagament dels 5,2 milions d’euros anuals que es repartiran entre la CIERVAL, UGT i CCOO com a conseqüència de l’acord signat amb l’anterior govern del PP i que ara s’adorna amb el nou govern. El Sindicat recorda que han passat quasi 5 mesos des que es va posar en escena la constitució de la Mesa del Diàleg Social, amb els “Acords per la Comunitat Valenciana” que va tindre lloc dijous 3 de març, i més d’un any des de la constitució del nou govern. En tot eixe temps només se’ns ha presentat un decàleg que arreplega projectes que el Consell ja ha presentat en altres àmbits o ja ha posat en marxa; propostes consultades en diversos espais de diàleg o negociació que ara fa seua l’exclusiva Mesa de Diàleg Social; o declaracions d’intencions sobre diversos assumptes també anunciats pel Consell però que no consta com es concretaran o es duran a la pràctica. És a dir, es fa un document arreplegant propostes d’ací i d’allà per donar una imatge de treball i justificar l’anomenat “diàleg social”.

Intersindical Valenciana també és coneixedora del treball de les tres meses tècniques constituïdes, entre les mateixes parts, que han elaborat documents més extensos que han servit per confeccionar el decàleg. Sobre aquestes, la valoració és la mateixa que es pot fer sobre el decàleg.

El Sindicat insisteix, malgrat els anuncis mediàtics de canvi en el diàleg social, que estem davant de les fórmules repetides i caduques que ja han estat practicades al País Valencià any rere any, des de fa molts, sense que tingueren una repercussió positiva per a les treballadores i els treballadors valencians. Així, i sense esgotar el llistat, en 1993 es va subscriure l’Acord per l’Ocupació, la Solidaritat i la Competitivitat; per al període 1996-2000, l’Acord Valencià per l’Ocupació i la Formació; per al període 2001-2006, el Pacte Valencià pel Creixement i l’Ocupació;  per al període 2009-2013, el PAVACE II… Ara, en 2016, la situació es repeteix sota una nou artefacte de diàleg però sense canviar res.

D’altra banda, Intersindical Valenciana considera el contingut del decàleg, i dels treballs de les tres meses tècniques, insatisfactori pels motius ja exposats. A més, el Sindicat ha trobat a faltar un diagnòstic de la realitat social, laboral i econòmica valencianes, així com propostes concretes sobre com superar-la. En cinc mesos des de la constitució de la Mesa de Diàleg Social n’hi ha hagut temps i diners suficients per fer-ho.

Finalment, el Sindicat anima el Consell de la Generalitat per explorar noves formes de participació que superen aquesta “Mesa de Diàleg Social” que no porta enlloc, que contemple la diversitat i la pluralitat social valenciana, i li proposa un “Acord Social i Ciutadà per defensar els drets socials i laborals” davant la nova conjuntura política valenciana i la incertesa política espanyola.