Ciència

PRESENTADA LA REVISTA OPCIONS A LA INTERSINDICAL

Amb les intervencions de Joan Ribó, Carles Porcel i Pilar Bosch vam tenir l’oportunitat de conéixer aquesta revista de consum responsable

Tot just abans de comenzar les intervencions. Foto: Jordi Vallès
11 / 10 / 2012 | Dolors Jimeno

L’acte va comptar entre el públic amb Giuseppe Grezzi, l’artista Pau Romeu, persones subscriptores de la revista, amigues i amics d’Intersindical Cultura i gent interessada per l’ecologia, la sostenibilitat i el comerç just així com representants dels mitjans de comunicació.

A fi que qui no va poder assistir-hi tinga l’oportunitat de conéixer bé la revista Opcions, a continuació es reprodueix el text que Pilar Bosch (Llicenciada en Biologia i doctora en Restauració del Patrimoni) va escriure per a la presentació i que ens ha cedit per a publicar-lo. Pilar Bosch és coneguda de molts de vosaltres ja que no és la primera vegada que intervé en el programa cultura de la Intersindical. Per exemple, vingué el 28 de març a parlar-nos de les seues investigacions sobre bioneteja i els treballs en Sant Joan del Mercat i els ponts de la Trinitat i dels Serrans. Ha creat l’empresa Restaura-BioTech i és coautora d’un bloc (projectebleda.blogspot.com) on conta tot el que passa en l’hort ecològic que comparteix amb unes amigues també científiques.
Opcions
HISTORIA DE LA REVISTA:
La revista Opcions va néixer el 2002 com a principal vehicle de divulgació del CRIC.
El CRIC: Centre de Recerca i Informació en Consum és una associació sense ànim de lucre, independent de qualsevol altra entitat pública o privada.
El CRIC naix a Barcelona, el 1996, com a un conjunt de persones que es preguntaven sobre les repercussions del seu consum quotidià i com aquest consum podia ser contradictori amb les seues idees. Aquesta associació te clar que la sostenibilitat del planeta, una societat més igualitària i una vida més plena passen per abandonar la societat de consum advocant per un consum conscient i transformador.
L’equip del CRIC consta de mitja dotzena de persones que treballen a temps parcial junt a diversos col•laboradors voluntaris en aquest camp de recerca i d’informació.
La Revista Opcions es avui dia l’única publicació periòdica de l’Estat en el camp del consum conscient i s’ha convertit en un referent.
Hui celebrem que la revista ja porta 10 anys essent una font d’inspiració per imaginar, experimentar i consolidar canvis i un altaveu dels que creiem que repensar la societat de consum és una de les peces clau per aspirar a un món millor. Aquesta revista ens dóna coneixements per formar-nos un criteri propi i ens ajuda a sentir que no estem sols.
Opcions surt cada tres mesos (un número per estació).
Es distribueix principalment per subscripció, s’edita en català i en castellà i compta amb uns 2.700 subscriptors, que són la principal font d’ingressos que manté viva la revista.
L’ESTRUCTURA DE LA REVISTA:
-Cada revista tracta en profunditat una temàtica diferent que detectem en un primer cop d’ull a la portada, com pot ser:
- El consum conscient de roba (en aquest últim número)
- Consum conscient de paper
- Consum conscient d’arròs
- Consum conscient de fruita
- Consum conscient de mòbils
- Consum conscient de bateries de cuina
- Consum conscient de sucre
- Consum conscient de piles i bateries
- Consum conscient de carn
- Consum d’aigua
- Consum conscient de pasta de dents…
Trobem a l’interior de cada número una anàlisi profunda, una denúncia de la realitat i diverses propostes de canvi.
-La revista te una primera part amb:
- l’editorial,
- el sumari del contingut i
- les cartes dels lectors i lectores
-Una segona part que es diu “Visions que s’estenen” on apareixen cites de diversos autors sobre les tendències que són desitjables que seguim
-Te una tercera part que es diu “El món en moviment” on ens recomanen:
- Vídeos relacionats amb la temàtica principal de la revista o vídeos d’actualitat
- Lectures recomanades d’actualitat
- Projectes i campanyes d’iniciatives de consum conscient interessants i innovadores
- Recursos, idees…
-Una quarta part que es diu “Escletxes per transformar”
Secció que recopila realitats actuals i propostes per obrir camí en temes importants de canvi de model sobre: recursos naturals, residus, infraestructures i models de transport, poders econòmics i politics, etc…
-Una secció central, “Quadern central”, es dedica a l’estudi, anàlisi crítica, denúncia i propostes de canvi respecte d’un be de consum (la roba, el pa, el sucre, l’aigua, etc).
Tota la recerca esta degudament referenciada i il•lustrada en imatges, taules, gràfiques, etc… que fan molt més fàcil la comprensió del text.  Amb uns quadres de color groc es dona informació complementària i addicional amb molts links d’Internet on poder ampliar la informació i aprofundir en el tema.
-I per últim estan les seccions que proposen canvis:
- El “poder del costums” que proposa canvis individuals: nous hàbits quotidians
- El “poder de la comunitat” que proposa canvis col•lectius a la comunitat: consum col•laboratiu, sistemes d’intercanvi, construcció col•laborativa, gestió comunitària de bens comuns…
- I el “poder de les regles del joc” que proposa canvis estructurals
Totes les seccions van acompanyades de comentaris personals que fan uns personatges de dibuix que t’animen a reflexionar sobre els diferents punts de la revista. I també la revista ve acompanyada d’interessants publicitats sobre empreses i comerços ecològics i/o sostenibles que ens permeten conèixer millor les possibilitats de consum conscient i transformador que tenim al nostre voltant.
PILAR BOSCH, 10 d’octubre de 2012, Intersindical Valenciana.

Finalment, volem fer cinc cèntims de les altres persones que va intervenir.
CARLES PORCEL,
Militant de l’ecologisme des de fa dècades, actualment és Secretari de formació d’Els Verds Esquerra Ecologista del PV, director de http://www.penelers.com (programació neurolinguïstica) i autor del bloc http://www.verdescrecientes.org, on podeu veure el vídeo del curs que ha impartit recentment a Vitoria-Gasteiz: “Comunicación verde efectiva” ,en la IV Universidad Verde organitzada per Equo.
JOAN RIBÓ,
D’un llarga i important trajectòria política de la qual ressumim l’actualitat: Portaveu del Grup Municipal Compromís a l’Ajuntament de València .
Doctor enginyer agrònom i diplomat en Tecnologia dels Aliments.  Ha investigat sobre plaguicides no contaminants. Escriu un bloc: València sostenible i té el seu hortet de cultius per a consum familiar. Acaba de presentar, en nom de Compromís per València, un projecte de càmping municipal (Càmping de Dalt) per a la ciutat de València.